Mi a gyökerét használjuk leginkább, de Indiában a leveleit is kedvelik. A kurkuma a gyümölcssalátánkat is megbolondíthatja, ám az egészségünkre mindenképpen jó hatással van. Jöjjön néhány érdekesség, amit nem biztos, hogy tudtunk a jellegzetes sárga fűszernövényről. 

Az Ázsiából származó gyógy- és fűszernövény a curry egyik legfontosabb alapanyaga, de emellett még nagyon sok pozitív hatása van: gyulladásgátló, antioxidáns, méregtelenítő, de segíti az emésztést és a sebgyógyulást is. Véd az idegrendszeri betegségektől, és csökkenti az az infarktus kockázatát. Hetven körül van azoknak a kórképeknek a száma, amelyekre állítólag jó a kurkuma, és a növény gyógyhatásairól szóló tanulmányok száma egyre csak növekszik.
Bár elsősorban sós ételeket ízesítenek vele (zöldségeket, fehér húsokat, halakat, rákféléket), ha a friss kurkumát gyümölcssalátára vagy cukrászkrémbe reszeljük, kitűnő ízeket kapunk. A friss növénynek egyébként sokkal intenzívebb az íze, mint a szárított, porított változatnak, és fő aktív összetevőjének, a kurkuminnak a pozitív hatásai is koncentráltabban vannak jelen benne. Az élelmiszeripar egyébként képes szintetikusan is előállítani a kurkumint, elsősorban arany színezőanyagként használja, és ebben az esetben E 100 a neve.
Általában a gyökértörzsét használjuk fel, mint a gyömbérnek, de India néhány területén a leveleit is, amik különleges ízt adnak a fogásoknak. Ideálisan párosítható feketeborssal, mert a bors hatóanyaga kiemeli a kurkumin jótékony hatásait. Ezen kívül a zöld tea és a zsírok segítik a kurkuma felszívódását.
A konyhán kívül is népszerű, a szépségápolásban azért használják, mert üdévé teszi a bőrt, a textiliparban pedig természetes sárgás-narancsos festékanyagként: pamutot, lenvásznat és selymet festenek vele.