Egyre több séf és éttermi dolgozó szólal fel a “mobilozás” ellen. Következzen néhány kísérlet, amellyel orvosolni próbálják a problémát világszerte.

Az okostelefonok már annyira a kezünkhöz nőttek, hogy hiába érkezünk társasággal, hiába a sok finom falat, nem tudjuk letenni. És nem is az ájfónnal kezdődött mindez.

Gordon Ramsay kiírása a ’90-es évekből

Még bőven az Instagram-korszak előtt is sokan problémásnak látták a mobiltelefon-kérdést. A New York Times 1999-es cikke Gordon Ramsay-t idézi: „Naponta 16 órát töltök a konyhában. A vendég tiszteljen meg azzal, hogy amikor kiviszem az asztalhoz az ételt, nem a telefonján lóg.” „Nagyon nagy udvariatlanságnak tartom, ha valaki az étterem közepén intézi telefonon az ügyes-bajos dolgait.” A dolog annyira bosszantotta Ramsay-t, hogy még az étlapra is ráírta: „Kérjük, hogy ne használja mobiltelefonját az étteremben.”Míg a séfeket a kilencvenes években az étteremben folytatott telefonbeszélgetésektől rázta ki a hideg, addig manapság a kényszeres ételfotózástól másznak a falra. Bár az ételfotók egyúttal ingyen reklámot jelentenek az étteremnek, bizonyos séfek nem szívesen bízzák ezt a feladatot a vendégekre, és nem engedélyezik a mobiltelefonok használatát.

Tiltás még a nagy boom előtt

Az Egy séf elméje (The Mind of a Chef) című gasztroműsorból is ismert David Chang, a Momofuku étteremlánc tulajdonosa a következő kijelentéssel indokolta a mobiltilalmat éttermében még 2008-ban: „Ez itt csak étel. Egyétek. Ennyi.” Az igazsághoz hozzátartozik, hogy Chang később visszavonta a tiltást, azonban az utóbbi időben egyre több követője akadt az egykori radikális lépésének.

Idén augusztusban írt róla a sajtó, hogy egy francia séf Louis de Funès csendőr-filmjeit idéző módszerekkel próbál küzdeni a mobiltelefonok ellen: ha az étterem pincére észrevenné, hogy valaki a tilalom ellenére mobilozik, akkor

megfújja a nála lévő sípot (ekkor még csak sárgalap jár). Ha a kihágás megismétlődne, akkor a vendégnek távoznia kell az étteremből (piros lap).

 

Dobozba a telefonokkal!

Más éttermek, kávézók inkább a középutat választják. Sok helyen arra biztatják a vendégeket, hogy ott-tartózkodásuk idejére mobiljukat tegyék el a pulton vagy az asztalon lévő dobozba. (Kérdéses persze, hogy az esetleges lopásért, anyagi kárért is felelősséget vállalnak-e?)

Aki így cselekszik, annak jár a jutalomfalat: egy ingyen desszert vagy akár 20 százalék kedvezmény.

A vendéglátóhelyek tapasztalatai általában pozitívak ezzel a kezdeményezéssel kapcsolatban. Van, ahol a vendégek 60-70%-a használja a kihelyezett dobozokat. A vendégek olykor még hálásak is, hogy egy időre megszabadulhatnak a mobiljuktól, az egyik éttermes szerint:

„A mobil-detoxnak köszönhetően a vendégek szemmel láthatólag megkönnyebbülnek, és bátrabban elegyednek beszédbe egymással.”

Egy szingapúri McDonald’s is bevezette már a mobiltelefon-megőrzőket, azonban a vendégek folyamatos becsekkoló posztjai arra engednek következtetni, hogy a kezdeményezés egyelőre még nem járt sikerrel…

Forrás.