Hirdetés
Hirdetés

Piaci körkép San Sebastianból

2016. október 19.
Az elmúlt napokban, hetekben a kulináris világ figyelme elég erősen Baszkföldre, azon belül is San Sebastianra terelődött. Ha már Donostia, a világ (egyik) gasztronómiai fellegvára, ha már Gastronomika2016, akkor mindenképpen górcső alá kellett vennünk a helyi piacokat. Logikusan azt gondolnánk, hogy ha valahol, akkor itt aztán le kell, hogy essen az állunk attól, amit a vásárcsarnokban találunk. No de haladjunk szépen sorban…
Hirdetés

San Sebastian régi piaca, a Mercado de la Bretxa, természetesen az óváros szívében található, a városképbe szépen illeszkedő, a helyi építészetet uraló sárga homokkőből készült épület. Csinos! A külcsíny rendben. Az oldalában meghúzódó, portékájukat a féltető alatt kínáló helyi őstermelők is bizakodásra adnak okot. Azonban az egykori csarnoképület mára lecserélte lakóit, most a divaté, az utazási irodáké és a gyorséttermeké (jajjjj!) itt a főszerep. A zöldségesek, húsosok, halasok, virágosok, fűszeresek az épület mögötti tér alatt kialakított új piactérre kényszerültek. A megszállott piaclátogatóknak a Bretxa kicsit csalódás lesz. Aki látta már Firenze piacának tökéletesre sikerült régi-modern házasságát, aki belekóstolt Portó piacának pacaljába, aki tett már egy kört Tel-Aviv termelői piacán, vagy Barcelona erősen turistás, de még így is működő Boqueria-a után, ez az élmény kicsit steril lesz! Megvan persze az összes kötelező elem. Egyből a lejáratnál balra a sózott tőkehalas, mögötte a sonkás, akinél láthatóan nagy forgalom szokott lenni, hiszen sorszámot kell húzzunk, ha kérni szeretnénk. Van jó sajtos, olívaolajas (nem mellesleg akkora választékkal, hogy ha a ma Magyarországon fellelhető összes olívaolajat összeszámoljuk, akkor sem érjük el a felét sem annak, amit ez az egy kereskedő kínál itt nagyjából húsz négyzetméteren). Zöldséges nincs túl sok, de áru az van dögivel, és szép is. A halasok hétfőn és kedden láthatóan lusták, talán ha tíz százalékuk nyitott ki. Persze az is könnyen lehet, hogy a helyi szokásokhoz igazodva inkább a hét vége felé mutatják meg igazán, hogy mijük van. A hentesek korrektek, szép a portéka, szinte minden konyhakészre előkészítve, a marhahúsok döntő százaléka szárazon érlelt. Míg az inas a pultot rendezgeti, addig a mester az üzlet közepében fellógatott negyed marhát bontja. Kimondottan örömteli, hogy ezt láthatóan nem turistalátványosságként teszi, még kicsit meg is sértődik, amikor fotózni akarjuk.


 
Sétánk közben találtunk még egy érdekes tárgyat, amit ma már nem használnak, a bejárattal szemközti falat díszíti, kiállítási darab. Ennek az „órának” a segítségével folyt a licit régen a bonitokért. Röviden szólva tulajdonképpen a belbecs is rendben van a Mercado de la Bretxa-n, de mégis hiányzik valami. Talán az, hogy a piac szintjére beerőszakoltak egy szupermarketet is, vagy hogy kicsit lelketlennek érződik az egész, de az is könnyen lehet, hogy csak rossz napon, vagy rossz napszakban érkeztünk!
fullsizerender-39
Extra! Adott valamit ez a piac, amire ezek után mindig figyelni fogunk! Készítettünk egy külön galériát a legérthetetlenebb, legviccesebb, legrandább és a leggiccsesebb pult installációkból! Ebben a kategóriában nálunk biztosan San Sebastian és a Mercado de la Bretxa vezet!
A Mercado San Martin egy kicsit feljebb található, még mindig az óvárosban, de már inkább a kicsit fancy, vásárlósabb részen. Egy modern bevásárlóközpont aljában kapott helyet és azért teszünk említést róla, mert szerintünk kiváló példája annak, hogy hogyan kell egy piacot a kor igényeihez igazítani. A terem közepén portékájukat kedvesen kínáló őstermelők, körben pedig szépen sorban a húsos, a halas, a sonkás, a virágos, a sajtos és a többi. Amiben ez a hely eltér a szokásostól, hogy az egyik sarkában a pékkel közösen egy specialty kávézó kapott helyet, a másik sarkában egy, a piac méreteihez képest feltűnően nagy újságos. Ami viszont a kedvencünk, az az autentikus sushi bár és japán delikát. Lenyűgöző profizmussal és kedvességgel készítik FRISSEN a vendég által kiválasztott sushikat! Ezzel a három apró változtatással sikerül behozni a piacra egy másik közönséget, sikerül megszólítani a fiatalabb korosztályokat is. Sok jó példát látni erre a nagyvilágban, akár a budapesti Hold utcai piacon a gasztrosor a galérián, vagy a már fentebb említett fizenzei vásárcsarnok. Ide egyébként a helyi fociklub rajongói boltjával, vagy szintén a fiatalokat megszólító újhullámos kávézókkal, valamint egészségtudatos boltokkal és trendi éttermekkel csalják be az embereket.

Végül pedig pár szót a Gastronomika 2016 „piacáról”. Inkább szakmai vásár, találkozó, tradeshow ez, mint piac. Nagyon tudatosan megválogatva a kínálati oldalt, hogy azok pontosan azt adhassák a fine dining képviselőinek, amire azoknak szükségük van. Prémium alapanyagok, tudatos termelők és tenyésztők, akik már a kiváló minőség mellett nagy figyelmet fordítanak a környezettudatosságra, a fenntarthatóságra is. Persze szép számmal megjelennek ilyenkor a spanyol termékeket felvonultató gyártók, sonka és bor van dögivel! A szervezők pontosan tudják, hogy ilyenkor a világ minden tájáról érkeznek ide a szakma legjobbjai és ha ők tovább viszik a spanyol, vagy még inkább a baszk termelők jóhírét, akkor annál hatékonyabb marketing nem létezik!

 
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram