A PETA szervezete nem szorul bemutatásra: provokatív reklámjaikkal meglehetősen offenzív, összességében igen megosztó marketingkommunikációt folytatnak.

Tavaly például úgy bojkottálták a gyorsétterem-láncokat, hogy a gyorséttermek közvetlen közelébe helyeztek ki reklámplakátokat „Én én vagyok, nem pedig egy darab hús. Lásd meg az egyént. Légy vegán!” felirattal. Hálaadáskor pedig Londonban egy ezüsttányéron felszolgált sült kutyafej került volna a buszokra azzal a szlogennel, hogy „ha a kutyád tabu, miért eszel pulykát?”

Egyrészről érthető a drasztikus megközelítésük, hiszen ők épp ilyen drasztikusnak tartják a vágóhidakon zajló tömeges állatleölést. Másrészről viszont a hergelő akcióik inkább ellenszenvet váltanak ki a nagy átlagból, mintsem egyetértést – vagy akár csak együtt gondolkodást.

Legújabb dobásuk egy Super Bowlra szánt reklám, amely több, mint valószínű, hogy ismét komoly vitahullámot fog gerjeszteni. A világ egyik legtöbb nézőt generáló tévés eseményén a sport és az emlékezetes nyitókoncertek mellett az adott évi reklámok forognak leginkább közszájon. A videó nagy port kavar majd minden bizonnyal a katolikusok körében is.

A reklámban egy húsipari felsővezető gyónásra járul a (szintén vegán) James Cromwell által alakított pap elé. Az üzletember megvallja, hogy az “emberséges” vágás, a fenntartható, a szabadtartású és más, etikusságot sugalló, húsra vonatkozó szakkifejezések mind szélhámosság és olcsó marketinghúzás. Ezt követően a meggyónt vezető várja a feloldozást és a penitenciát emberek millióinak átveréséért cserébe, de a pap mindkettőt megtagadja, mondván, hogy „valahol meg kell húznunk egy határt”, majd rácsapja a gyóntatófülke ablakát a bűnbánóra.

A PETA a reklám kapcsán kiadott sajtóközleményében erős kritikát fogalmazott meg az etikus állattartás ellen, és úgy véli, hogy az emberséges bánásmóddal tartott, majd leölt állat húsa csupán „mítosz”:

„Az úgynevezett „emberséges” farmokon tartott állatokat jellemzően fájdalomcsillapítók használata nélkül megcsonkítják, mesterséges megtermékenyítésen esnek át, összezsúfolva tartják őket, ahol se napfény nem éri őket, se friss levegő nem jut nekik, a kicsinyeiktől elválasztják őket, és ugyanarra a vágóhídra szállítják az állatokat a fogcsikorgató hidegben vagy fullasztó hőségben, amelyet az összes többi húsfeldolgozó üzem is használ. Ott fejjel lefelé lógatják őket, és egymás szeme láttára vágják el a torkukat, gyakran úgy, hogy még tudatuknál vannak, és szabadulni próbálnak.”

Bár a videó és a hozzátartozó nyilatkozat sikeresen átadja a kívánt üzenetet, a PETA ezen hirdetése sokak szerint melléfogás. A reklámban elhangzó, mítosznak nevezett címkék olyan, több évtizede zajló programok eredményei, amelyek valóban sokat javítottak a húsfeldolgozó üzemekben uralkodó körülményeken és a bevett gyakorlatokon. Mindez olyan embereknek köszönhető, mint például Temple Grandin, akinek szívügye az állattartás, és számos eszköz kifejlesztését köszönheti neki a húsipar. Ami nagy előrelépés az etikusság irányában az állattartás és húsipar terén, az egy harcos vegán számára nem eredmény.

A PETA-reklám várhatóan sok katolikus szervezet és csoport haragját is kivívja majd maga ellen, mivel ezzel megnyirbálták a gyónás szentségét is. A papok ugyanis nem tagadják meg a feloldozást azoktól, akik megvallják bűneiket. Ez a fordulat a reklámban egyértelműen hatásvadász, de vélhetően sokan bírálni fogják az amerikai színész szerepvállalását is.

Eredetileg a Super Bowl alatt leadták volna a reklámot, de a PETA szerint a költségtárgyalások elakadtak.

Forrás.