Hirdetés
Hirdetés

Mit keres egy szamuráj a konyhában? - Japán gasztrofilmek a Toldiban

SZERZŐ: DiningGuide
2015. június 10.
Japán-mániásak vagyunk, így mélyen tudunk hajbókolni, amikor valaki úgy dönt, hogy a szigetország jelentős gasztrofilm-terméséből összegyűjt egy bento boxnyival. Szerelem és étkezés, szamuráj a konyhában, rámen-Isten megjelenése – mi kell több. A filmeket minden nap 19 órától vetítik a Toldiban. A belépődíj vetítésenként 500 Ft.
Hirdetés

Kedden a 18. században játszódó Szamuráj a konyhában című szerelmes filmet néztük meg. A történet Haru-ról, egy elbűvölően szép, a férfiakat főzésben simán lepipáló asszonyról (igazából még 30 éves se múlt) és a Funaki családról szól, melynek tagjai nemzedékek óta a Kaga tartomány szakácsai. A család legidősebb tagja Edo-ba látogat, ahol egy ceremóniára igazán különös étellel készül. Senki nem tudja megmondani az összetevőit, egyedül persze Haru az, aki csukott szemmel sorolja a pontos hozzávalókat és az elkészítési folyamatot. Ez annyira lenyűgözi az idős szakácsot, hogy leborul Haru lábai elé, és könyörög, hogy legyen a menye és tanítsa meg fiát főzni, aki a kés helyett a kardot és a szamuráj életet választotta, mit sem törődve a családi tradíciókkal.
Kis idő múlva össze is házasodnak, de igen hideg a kapcsolat. Yasunobu továbbra sem akar apja nyomdokaiba lépni és gyerekesnek tartja, hogy a tűzhely mellett álljon. Ekkor felesége fogad vele, hogyha tényleg egy gyerek is el tudja készíteni a halat, ám álljon neki. Ha nem lesz olyan finom, mint ahogy ő készíti, akkor kénytelen megtanulni főzni, ha mégis Haru veszítene, elmegy a háztól. Yasunobu persze ahogy az már lenni szokott, óriási változáson megy keresztül. A fejlődés csúcspontjaként kinevezik egy étterem szakácsává.
[tw-divider][/tw-divider]A retrospektív sorozatot gondos kezek válogatták. Több alkotás a szerelem és az étkezés kapcsolatával foglalkozik. A hétfői nyitófilmben például egy szerelmi bánatban megnémult lány történetét láthattuk, aki csalódását egy különös étterembe folytja. Étlap nélkül várja a betérőket és mindenkinek személyre szabva főz. Az ügyes szelektálásnak köszönhetően kerülhetett be a tokiói Taishokent és tulajdonosát, Yamagishi Kazuót bemutató A Rámen-isten című doku (vetítés: június 11.) is, de izgalmasnak tűnik a pénteki Rámen-szamuráj című alkotás is, mely az 50-es évekbe megy vissza, ahol is formatervezői karrierjét feladó fiú próbálja meg életben tartani apja rámenezőjét.[tw-divider][/tw-divider]
Majd jön a szamuráj filmek elkerülhetetlen része. Az uralkodó meghal, helyét egy zsarnok veszi át. A szamurájok összeesküdnek, és el akarják távolítani a tartomány urát. Yasunobu, aki szegre akasztotta kardját, úgy érzi vissza kell térjen gyökereihez. Ezt megakadályozandó, Haru magához veszi férje kardját és elmenekül, hogy így óvja meg urát a biztos pusztulástól. A szamurájok akciója nem sikerül, az uralkodó emberei megölik őket, az ifjú Yasunobu már későn érkezik, nem tud társain segíteni. Haragjában már épp készül megölni feleségét, de anyja nyomására megkegyelmez.
https://www.youtube.com/watch?v=nRM-kRY7BQM
[tw-divider][/tw-divider]Érdemes előre megváltani a jegyet, vagy jóval film kezdés előtt érkezni, mert mindkét napon nagy volt az érdeklődés, olyannyira, hogy sokan be se jutottak a vetítésre.[tw-divider][/tw-divider]
Majd az igazi próbatétel és fordulat: apját felkérik, hogy a beiktatási ceremónián főzzön. Ehhez fia segítségét kéri, aki inkább megölné saját magát, minthogy az uralkodó miatt fogjon fakanalat. Apja és felesége azonban végül rádöbbentik, hogy egy szamuráj nem csak a késsel tud bánni és fölösleges a vérontás, hiszen a férfi (és talán minden ember) szívéhez a gyomrán keresztül vezet az út. Az uralkodónak olyan lakomát csapnak, mely után mindenki békére lel és megszűnik minden viszálykodás. Több dinasztián keresztül a Funaki családé a tálalás joga.
Asahara Yuzo filmje lassú, mégsem vontatott. A giccset messze elkerüli, nem szirupos és émelyítő, pedig témája kínálná ezt a könnyű utat. A színészek játéka is a japán filmekből megszokott minimalista, mégis roppant kifejező. És bár a film elején, még egy-két viccesnek szánt motívumot becsempésznek az alkotók, ahogy haladunk a végkifejlet felé, egyre drámaibb tónust ölt magára a produkció. Végig szurkolunk és elgondolkozunk Yasunobu dilemmáján, mely a szamuráj lét és az apja által kiszemelt út között húzódik.

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram