A kávé hatásairól – a tejhez hasonlóan – sok ellentmondásos információ hangzik el. Egészséges, vagy sem? Mennyit és mikor szabad belőle fogyasztani? Nagy Zsolt, a Nespresso kávénagykövete mindenkit megnyugtat: nem kell, hogy bűntudatunk legyen napi pár csésze kávé miatt. Persze, csak akkor, ha emellett egészségesen élünk.

A titok az egészségtudatosság

Az elmúlt évtizedekben sok olyan kutatásról olvashattunk, aminek az lett az eredménye, hogy a kávé káros az egészségre, és növeli a halálozás kockázatát. Szerencsére nem kell izgulnunk, ugyanis ez így önmagában nem teljesen igaz, sokkal árnyaltabb a kép. Ha csupán azokat a fogyasztókat nézték, akik a kávézás mellett nem folytatnak más káros szenvedélyt – dohányzás, túlzott szénhidrát fogyasztás, alkohol –, akkor az eredmények azt mutatták, hogy a kávéfogyasztók tovább élnek, mint a nem kávézók. Tehát aki egészségesen él, nem dohányzik és nem iszik túl sok alkoholt, csupán a kávézás a szenvedélye, az tovább él, mint az ugyanolyan egészséges, de kávét nem fogyasztó társai. Ez máris egy jó hír.

Fontos antioxidánsok és egyéb előnyös tulajdonságok

A kávé polifenol tartalma miatt az étrendünk egyik legfontosabb antioxidáns-forrása. Bizonyított, hogy az antioxidánsok kiküszöbölik a szabadgyökök hatását, és védik a sejteket az oxidatív károsodásoktól.

A legújabb kutatások szerint ráadásul a kávéban található antioxidáns tulajdonságú flavonoidok mellett a koffeinnek is szerepe lehet az idős korral gyakran együtt járó szellemi hanyatlás megelőzésében, a szellemi frissesség megőrzésében. Számos dietetikai kutatásból az is kiderült, hogy aki rendszeresen kávézik, védelmet élvez olyan betegségek ellen, mint a cukorbetegség, a Parkinson-kór vagy a májcirrózis. A koffein könnyíti a légzést is, mivel a simaizmokat és a tüdő hörgőizmait elernyeszti – nem véletlen, hogy a legtöbb megfázás elleni készítményben is megtalálható. A kávézás a kimerítő fizikai munkát végzők számára is előnyös, a koffein ugyanis segít az izomfáradtság, izomláz legyőzésében.

Egy Svájcban végzett kutatás szerint nem befolyásolja a kávé egészségvédő hatását az, hogy milyen formában isszuk. Teljesen mindegy, hogy tejeskávét, eszpresszót vagy hosszú kávét fogyasztunk, a benne lévő értékes anyagok ugyanúgy hasznosulnak.

A nők esetében valamivel nagyobb a kávé jótékony hatása, mint a férfiaknál.  Míg a férfiaknál 10, addig a nőknél 15 százalékkal alacsonyabb volt a korai halálozás kockázata a naponta legalább két kávét fogyasztók esetében.

A kávézás tehát – ha valóban jó minőségű kávét fogyasztunk, ha tudatosan figyelünk arra, hogy egészséges életmódot éljünk – nemhogy nem árthat, de még segíthet is egészsgünk megőrzésében. Arról nem beszélve, hogy az egyik legfinomabb, legizgalmasabb élvezeti cikk, amelyről érdemes minél többet tanulnunk.